کلینیک باران، لیزر موهای زائد در رشت

+981332127319
همه چیزهایی که باید قبل از تزریق بوتاکس بدانید

بوتاکس یکی از پدیده های پزشکی و بخصوص حیطه پزشکی زیبایی در دهه های اخیر است، آمپول معجزه گری که از یک سم خطرناک آمد و حالا پای ثابت بسیاری از مطب ها است، اما واقعا چقدر در مورد بوتاکس می دانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ام اس ان ، سم بوتولینوم نوع A یک نوروتوکسین(سم خاص دستگاه عصبی) تزریقی است که با نام های بوتاکس، دیسپورت، ژیوو، مسپورت و ده ها نام تجاری دیگر به بازار عرضه می شود.

بوتاکس اغلب برای درمان خطوط ریز و چین و چروک های صورت با شیوه فلج کردن عضلات زیر پوست استفاده می شود. این روش محبوب ترین عمل زیبایی در جهان است.

سم بوتولینوم - که اغلب با نام تجاری بوتاکس از آن یاد می شود - همیشه پاک کن جادویی برای خطوط ظریف و چین و چروک مانند آنچه امروز می شناسید نبود. در واقع، یک چشم پزشک به نام جین کاروترز برای اولین بار با پتانسیل صاف کنندگی آن در حین درمان یک بیمار برای اسپاسم چشم در دهه 1980 برخورد کرد. هنگامی که او متوجه خطوط اخم کمتر در صورت بیمارش به عنوان یک عارضه جانبی خوشحال کننده شد، این خبر خوب را به همسر متخصص پوست خود منتقل کرد و این گونه کاربرد زیبایی بوتاکس شکل گرفت.

حالا 30 سال گذشته و بوتاکس به قدری رایج شده است طبق اعلام انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، با 4.5 میلیون درمان تنها در سال 2020، محبوب ترین روش زیبایی کم تهاجمی در ایالات متحده است.

با این حال، اگر تا به حال در مورد فواید و عوارض بوتاکس - از جمله گزینه های تزریق، قیمت و خطرات احتمالی - فکر نکرده اید، این راهنمای خود را در نظر بگیرید.

بوتاکس از چه چیزی ساخته شده است؟

سم بوتولینوم نوع A دقیقاً چیست؟ دیوید شافر، جراح پلاستیک در نیویورک، می گوید: از نظر علمی، این یک مولکول طبیعی است که از یک کشت باکتری به دست می آید که توسط «یک سری از رسوب های اسیدی به یک مجتمع کریستالی حاوی سم و سایر پروتئین ها» خالص شده و مشخص شده که به طور موقت ماهیچه های صورت را فلج می کند»، یا آنطور که متخصص پوست داوال بهانوسالی، می گوید، «در اصل سیگنال های عصبی به عضلات زیر پوست را مسدود می کند و از انقباضات و حرکت در یک موضع جلوگیری می کند.»

فواید بوتاکس چیست؟

اصلی ترین کابرد بوتاکس تزریقی، توانایی آن در نرم کردن خطوط ظریف و چین و چروک است - به ویژه خطوط اخم، پنجه کلاغی، و خطوط پیشانی. دکتر شفر می گوید: «با کاهش انقباضات عضله، چین و چروک های پوشاننده صورت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین، تاثیر بوتاکس در درجه اول بر روی چین و چروک های پویا است که با حرکت ایجاد می شود. با این حال، با گذشت زمان، حتی در چروک های ساکن که در حالت استراحت ظاهر می شوند نیز بهبود قابل توجهی را نشان می دهند.»

با این حال، این تمام کاری نیست که می تواند انجام دهد. دکتر بهانوسالی می گوید: «بوتاکس عملکردهای زیادی دارد. پرطرفدارترین کاربرد آن به حداقل رساندن انقباض عضلانی است، اما از آن برای طیف وسیعی از مسائل غیرمعمول دیگر نیز استفاده می کنیم. این شامل درمان تعریق بیش از حد، کاهش لبخند لثه ای، و باز کردن پوست می شود. نرم کردن فک، به حداقل رساندن میگرن یا سایر سردردها و گاهی اوقات کمک به درمان اسکار است.»

همچنین می توان از تزریق بوتاکس برای درمان درد مفصل فک ناشی از دندان قروچه به فک استفاده کرد. جلوگیری از مثانه بیش فعال و پرش پلک از سایر کاربردها است. البته مثل همیشه، بهتر است با متخصص پوست خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید.

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

معمولاً باید بین چهار تا هفت روز صبر کنید تا نتایج را ببینید. لاریسا فریدلیاند، می گوید: با این حال، زمانی که اثرش شروع می شود، برای سه تا چهار ماه ماندگاری دارد، به این معنی که چند تزریق تمام چیزی است که برای کمتر و کمتر کردن خطوط ظریف در طول سال به آن نیاز دارید».

مدت زمانی که می توانید انتظار داشته باشید اثرات صاف کنندگی بوتاکس دوام داشته باشد به ناحیه تزریق شده و دوز خاص شما هم بستگی دارد. دکتر شفر می گوید: «مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از واحدهای بیشتر باعث افزایش طول عمر نتایج بوتاکس می شود. در برخی موارد، حتی این می تواند به نوع برند بستگی داشته باشد.»

دکتر بهانو می گوید: «انواع جدیدا تولید شده پروتئین اضافی دارد که گفته می شود به افزایش طول اثربخشی بین شش تا هشت ماه کمک می کند.»

در هر صورت؛ دکتر شفر می گوید: «مهم است که درمان بعدی خود را قبل از از بین رفتن درمان قبلی انجام دهید، در غیر این صورت اثرات پیشگیرانه بوتاکس، به ویژه در بهبود چین و چروک های ساکن صورت را از دست خواهید داد.»

آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟

در حالی که میزان درد نسبی است و به شدت حساسیت و خصوصیات ژنتیکی هر فرد وابسته است، پاسخ کلی منفی است. فریدلیاند می گوید: «در مقایسه با واکسن آنفولانزا که می گویند بدون درد است تزریق بوتاکس مثل یک ضربه به پوست است. ناراحتی لحظه ای برای برخی رایج است، اما واقعیت این است که تزریق بوتاکس زمانی که به درستی انجام شود، هرگز نباید دردناک باشد.»

با این حال، اگر به شدت به درد حساس هستید، از پزشک خود بخواهید 10 دقیقه قبل از تزریق از کرم بی حس کننده موضعی استفاده کند تا ناحیه بی حس شود. کل این روش حداکثر 10 تا 15 دقیقه طول می کشد.

عوارض جانبی بوتاکس

به طور خاص در مورد بوتاکس، تعدادی از عوامل می توانند منجر به عوارض جانبی نامطلوب شوند، از فردی که سوزن را در دست گرفته تا محل تزریق. شایع ترین عوارض جانبی شامل تورم و کبودی است که معمولاً پس از 24 ساعت فروکش می کند.

عوارض کمتر رایج؟ پتوز که از افتادگی وحشتناک پلک یا احساس سنگینی در اطراف چشم یا ناحیه ابرو متغیر است و معمولا زمانی اتفاق می افتد که تزریق نادرست انجام شود.

دکتر شفر می گوید: «زمانی که تزریق ها خیلی نزدیک به چشم باشند، دارو می تواند به طور موقت ماهیچه های بالابرنده پلک را ضعیف کند یا عضلات پیشانی را منبسط کند که هر دو منجر به پتوز ابرو شود.»

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : بوتاکس

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان